744 kilometer op één accu in najaar 2020.

744 kilometer op één accu in najaar 2020.

En dan was het tijd. Tijd om eens te bezien wat de zon opbracht via mijn SOLFIE voor mijn e-bakfiets met zonnepanelen (SolarCargoBike). Mijn ultieme doel was tenslotte zo weinig mogelijk via het stopcontact de accu op te laden. Beginstand test: 1244Km. Datum: 8 september 2020.

SolarCargoBike op Groene Loper Maastricht

SolarCargoBike op Groene Loper Maastricht

In de wetenschap dat ik te maken kreeg met een afname van zonsterkte, was het voor mij niet de vraag óf ik de accu uiteindelijk leeg zou rijden, maar wannéér. Volgens mijn berekening zou de gekozen accu (LiFePo4, 36V en 50Ah), ondanks het toegenomen gewicht van zonnepanelen, epoxy deksel en stalen ladegeleiders, aanzienlijk méér moeten kunnen leveren dan de pakweg 50-60km van de standaard accu die bij de fiets geleverd was.

On the road

On the road

Mijn inschatting: tussen de 150 en 200 kilometers. Maar daarover méér in een volgend blog. Nu vooral kijken wat de zon mij echt leverde. Tijdens mijn ritten naar klanten zorgt het éne (constant aanwezige) paneel voor wat bijladen tijdens het rijden. Bij het parkeren bij klanten schuif ik de 2 extra lades met zonnepanelen uit om de capaciteit te vergroten.

In de nazomer bleek dit (zie eerder blog, Maastricht-Luik, retour ) minimaal 1 op 1 terug te leveren. Ik rekende uit dat het verbruik van 3 uur fietsen werd opgeladen in 2,5 uurtje. Feitelijk zou je dus bij deze (ideale) omstandigheden oneindig kunnen doorfietsen als de panelen tijdens het fietsen uitgeschoven kunnen blijven.

Helaas laat de smalle infrastructuur, die in onze contreien voorzien is voor (bak&brom)fietsverkeer, dit niet toe en zullen we het moeten doen met het ene, constant aanwezige paneel op het deksel. In de parkeersituaties gebruiken we de uitschuifpanelen. En dat is vaker dan je denk. Laten we wel wezen, hoeveel komt het voor dat je met je bakfiets de hele dag aan één stuk zult rijden? Deze mobiele kapper van HairVisit fiets vaker kleine stukjes van 15 tot 30 minuten en parkeert dan voor 30 minuten tot 3 uur op één adres. Royaal de tijd dus om bij te laden na een ritje.

Mobiele kapper HairVisit onderweg naar haar (en hém).

Mobiele kapper HairVisit onderweg naar haar (en hém).

Een maand verder, op 7 oktober 2020, bij een kilometerstand van 1988 stel ik vast dat de accu leeg is, niets meer te bieden heeft. Een simpel rekensommetje leert dat er in 30 dagen 744 werd gereden met één accu. Dat zijn 24,8 kilometers per dag als de weekenden volledig meegeteld worden. In mijn geval telt zo’n weekend enkel de zondag dus delen we 744 door 26 en komen we op 28,6 kilometers.  Ik mag in deze tijd van het jaar niet klagen.

In oktober wilde ik opnieuw gaan meten en dan vooral kijken of ik meer inzicht kon krijgen in de terugval in de maanden oktober, november, december door de lage zonstand en minder krachtige straling. Om de meting zo puur mogelijk te houden moest ik niet in de verleiding komen om een (bijna) lege accu toch via de stekker op te laden. Zodra de accu leeg was gebruikte ik mijn reserve bakfiets en liet ik de SolarCargoBike even staan.

Je komt dan tevens tot de conclusie dat het niet raar is dat zonnepanelen meestal op daken liggen…. Met zo’n fiets in een straat met huizen wordt het in deze maanden een behoorlijke uitdaging om nog een plekje te vinden waar je fiets ’n paar uur in de zon kan staan.

Meetresultaten over het laatste kwartaal 2020:

Oktober 383 kilometers gereden over zo’n 26 werkdagen, dat zijn 14,7 kilometers per dag. Enkele uit zon.

November 317 kilometers gereden over zo’n 25 werkdagen, dat zijn 12,7 kilometers per dag. Enkel uit zon.

December 189 kilometers gereden over pakweg 16 werkdagen, dat zijn circa 11,8 kilometer per dag. Enkel uit zon.

Erg benieuwd ben ik naar het voorjaar en de zomer. Ik kan jullie nú al voorspellen dat die 744 kilometers van in september uit de boeken zal worden gereden! En waar ik verder benieuwd naar ben: wat doet die accu nou, als je hem helemaal niet met zon bijlaadt? Dát kan ik jullie vertellen in mijn volgende blog.

Photo credits by Tim Wilmes