Actieradiusmeting 36V 50Ah LifePo4 accu.

Actieradiusmeting 36V 50Ah LifePo4 accu.

Om te weten tot welke afstand mijn accu in de SolarCargoBike met SOLFIE-deksel kan reiken wanneer er bijvoorbeeld geen tot nauwelijks zon-opbrengst te verwachten is, heb ik tijdelijk de zonnepanelen losgekoppeld.

SolarCargoBike op Groene Loper Maastricht

SolarCargoBike op Groene Loper Maastricht
Photo credits by Tim Wilmes

Deze informatie is voor mij relevant vanwege mijn geplande tocht van Dover naar de klimaattop Glasgow in oktober-november van dit jaar (zie ook mijn eerdere blog: zero-carbon-road-to-glasgow). Je kunt verwachten dat er van zonuren weinig sprake zal zijn en de opbrengst van mijn panelen marginaal. De gekozen accu is echterbniet voor niets van een flink grotere capaciteit dan standaard op deze fiets. Ik koos voor een 36V 50Ah LiFePo4 batterij (omgerekend zo’n 1800Wh) om ook in periodes dat het hier in Nederland regenachtig en bewolkt was te kunnen blijven rijden zónder de stekker in het stopcontact te moeten steken.

Oude-Stadsmuur-Lang-Grachtje

Oude Stadsmuur Lang Grachtje Maastricht

Om de testresultaten zo realistisch mogelijk te houden koos ik ervoor om mijn bak steeds goed te vullen met gewicht van tenminste 25-30kg. Verder natuurlijk ook regelmatig (zoals ook gewoonlijk) veel bergjes op en af zoals vanuit Maastricht naar Sint Geertruid, Maastricht naar Berg en terblijt, Van Maastricht naar Kasen/Bunde, gemeente Meerssen en ook naar Geulle boven.

Photo credits by Tim Wilmes

Het mag gezegd worden, in deze streek je werk doen is geen straf. Genieten, fluitend langs de fruitbomen en glooiend landschap, recreëeren tijdens je rit naar je volgende klant langs kanalen en bospaden.

Voor de reis naar Glasgow is gepland dat we dagelijks om en nabij (en soms óver) de honderd kilometer rijden. Dát moet er dus minimaal uit de batterij te halen zijn, liefst méér als we op een dag een vooral  bergachtige rit hebben. Elke avond hebben we dan wel weer de mogelijkheid om de batterij aan het net op te laden.

Uiteindelijk kwam ik op 169 kilometer! Dus zónder bijladen met zonnepanelen. Absoluut geen tegenvallend resultaat, gezien het gewicht van de fiets, mijn eigen gewicht dat rond de 95kg schommelt, het gewicht van deksel en apparatuur en het toegevoegde gewicht van mijn kappersspullen.

In de maand oktober, waarin we zullen vertrekken is de zonsterkte al flink minder maar kan het best nog wel zo zijn dat er met mijn SOLFIE-deksel nog zo’n 20km extra per dag uitgehaald kan worden. Tegen november zal dat meer richting 10-15km per dag zijn (ervaring uit afgelopen jaar).

In ieder geval is de accu-capaciteit voldoende te noemen om met een gerust gevoel de uitdaging van de “Zero Carbon Road to Glasgow” aan te gaan.

Deze trip staat oa. in het teken van de promotie van het boek “Eerste Hulp bij Klimaatverandering” van auteur Anabella Meijer.

U helpt met de aankoop van dit boek via de webwinkel van HairVisit een deel van de kosten van de overtocht, de overnachtingen (allemaal in eenvoudige YHA, Youth Hostels) en onvoorziene kosten te dekken. De bestelling van het boek geschiedt via online betaalopties als IDEAL, Creditcard, PayPal en Bancontact.

Bestel het boek

Klik op de button

In de komende tijd zullen meerdere promotionele acties op touw worden gezet om deze trip betaalbaar te maken. Mocht u spontaan een bijdrage wensen te leveren, dan kunt u dat gerust laten weten via het mailadres solarcargobike@gmail.com

Bij voorbaat dank.