Road2Glasgow

 

FIETSEN NAAR GLASGOW, OMDAT HET LEUK IS!

“Waarom is First Aid for Climate Change nog niet in het Engels beschikbaar?”

.
… vroeg David. Als fan van het boek en brutaal genoeg, werd hij de aanstichter van de Engelse vertaling en droomde hij van een eigen avontuur: fietsen richting Glasgow. Net op tijd voor de Klimaatconferentie in november 2021.

.
Omdat hij vindt dat het klimaat er op dit moment echt iets mee kan: een beetje lol.

.
Maar alleen fietsen was niet genoeg. David vond dat hij een bakfiets nodig had om wat boeken mee te nemen om de vertaling te promoten. Noël werd toegevoegd, kapper en fietsliefhebber met een bakfiets op zonnepanelen. Later werd een derde held toegevoegd, Noël’s vrouw Ilonka. De drie sloegen de handen ineen en begonnen The Road 2 Glasgow, een initiatief ondersteund door First Aid For Climate Change.

David vertrok vanuit Dordrecht met een door Babboe beschikbaar gestelde e-bakfiets en ging via Gent naar Duinkerken. Noël reisde samen met zijn vrouw Ilonka met een elektrische auto met aanhangwagen (met twee bakfietsen erop) naar Duinkerken. Vanuit Duinkerken namen ze de veerboot naar Dover. Daar kon het fietsavontuur beginnen!


Infrastructuur laat te wensen over in Verenigd Koninkrijk

“Vanuit Dover hebben we elke dag gemiddeld zo’n 100 km gefietst. Het was een prachtig gebied om doorheen te fietsen! Engeland lijkt veel op Zuid-Limburg. Schotland is een stuk ruiger. Wel is er nog veel winst te behalen door de infrastructuur fietsvriendelijker te maken. De auto lijkt een soort heilig huisje. De fiets zit de automobilist eigenlijk in de weg. De fietspaden die er zijn, blinken niet uit in staat van onderhoud. Struiken worden niet gesnoeid, fietspaden worden niet regelmatig schoongeveegd met platte banden als gevolg. Langs de gewone weg ligt ook veel rommel, zoals glasscherven en doorns. Door deze rit ben ik wel erg bedreven geworden in het wisselen en plakken van banden,” zegt Noël lachend.

Opvallende verschijning in Glasgow

“In Glasgow vielen we op met onze bijzondere fietsen. We zijn door verschillende tv-zenders uit het buitenland gefilmd en geïnterviewd. David heeft zelfs de klimaatmars op 6 november in Glasgow mee kunnen maken. Ilonka en ik gingen eerder terug en reisden met de fiets naar Newcastle en namen daar de veerboot terug naar IJmuiden waar we met een auto en aanhanger terugreisden naar Maastricht.”

Ben je positief over de maatregelen die in Glasgow besproken zijn?

“Wij gingen zonder verwachtingen naar Glasgow, vanuit onze eigen drive om mensen te inspireren, te informeren en te enthousiasmeren. Op verschillende plekken, zoals London, Oxford, Manchester en Strathaven, hield David TED-talkachtige voorstellingen met de titel: ‘The Sweet Spots for Sustainable Happiness’.


David gaf zijn toeschouwers op een luchtige manier informatie over wat je zelf kan doen om jouw impact te verlagen. Maar ook waarom sommige politieke systemen een daadkrachtig duurzaam beleid in de weg staan. Het is terecht om kritisch te zijn over de resultaten van het klimaatverdrag in Glasgow, maar elke stap is er weer een. Wij hebben de kans om onze stem te laten horen en een volksvertegenwoordiging te kiezen met de grootste kans op slagen van een duurzaam beleid.

Wat kunnen mensen nog meer doen voor het klimaat?

“We handelen vaak alleen vanuit een idee dat we duurzaam bezig zijn. Van belang is om te weten te komen of je idee klopt. Mij heeft het boek De verborgen Impact van Babette Porcelijn geholpen. Het boek neemt je mee in de ontdekkingstocht van Babette op weg naar een duurzamer leven. Minder fossiele brandstoffen gebruiken is natuurlijk prima, maar je kunt ook verborgen impact maken door eens goed te kijken naar alle spullen die je aanschaft. Minder spullen aanschaffen, kiezen voor spullen die meer lokaal geproduceerd worden, spullen die langer meegaan en die eenvoudig te repareren zijn. Daarmee kun je het verschil maken!”


Over het boek Eerste Hulp bij Klimaatverandering

De basis van het idee met de fiets naar Glasgow te gaan vond dus zijn oorsprong in het boek “Eerste Hulp bij Klimaatverandering. Annabella Meijer beeldt met behulp van cartoons van klimaathelden in groene kleding met blauwe cape uit dat in iedereen een klimaatheld schuilgaat. Het is zaak de verborgen kwaliteiten, die bij iedereen anders kunnen zijn, aan te roepen en te gebruiken. Op de fiets droegen we de blauwe cape met een groene ‘L’ erop. We zitten immers allemaal nog in een leerproces (L) om een klimaatheld te worden. Het boek van Annabella Meijer is te koop via de website van Noël. Met de aankoop van het boek help je Noël en zijn medereizigers om de gemaakte kosten tijdens de reis wat te compenseren.

“Waarom is First Aid for Climate Change nog niet in het Engels beschikbaar?”

.
… vroeg David. Als fan van het boek en brutaal genoeg om ons de hand te reiken, werd hij de aanstichter van de Engelse vertaling en droomde hij van een eigen avontuur: fietsen richting Glasgow. Net op tijd voor de Klimaatconferentie in november 2021.

.
Omdat hij vindt dat het klimaat er op dit moment echt iets mee kan: een beetje lol.

.
Maar alleen fietsen was niet genoeg. David vond dat hij een bakfiets nodig had om wat boeken mee te nemen om de vertaling te promoten. Noël werd toegevoegd, kapper en fietsliefhebber met een bakfiets op zonnepanelen. Later werd een derde held toegevoegd, Noël’s vrouw Ilonka. De drie sloegen de handen ineen en begonnen The Road 2 Glasgow, een initiatief ondersteund door First Aid For Climate Change.

David vertrok vanuit Dordrecht met een door Babboe beschikbaar gestelde e-bakfiets en ging via Gent naar Duinkerken. Noël reisde samen met zijn vrouw Ilonka met een elektrische auto met aanhangwagen (met twee bakfietsen erop) naar Duinkerken. Vanuit Duinkerken namen ze de veerboot naar Dover. Daar kon het fietsavontuur beginnen!


Infrastructuur laat te wensen over in Verenigd Koninkrijk

“Vanuit Dover hebben we elke dag gemiddeld zo’n 100 km gefietst. Het was een prachtig gebied om doorheen te fietsen! Engeland lijkt veel op Zuid-Limburg. Schotland is een stuk ruiger. Wel is er nog veel winst te behalen door de infrastructuur fietsvriendelijker te maken. De auto lijkt een soort heilig huisje. De fiets zit de automobilist eigenlijk in de weg. De fietspaden die er zijn, blinken niet uit in staat van onderhoud. Struiken worden niet gesnoeid, fietspaden worden niet regelmatig schoongeveegd met platte banden als gevolg. Langs de gewone weg ligt ook veel rommel, zoals glasscherven en doorns. Door deze rit ben ik wel erg bedreven geworden in het wisselen en plakken van banden,” zegt Noël lachend.

Opvallende verschijning in Glasgow

“In Glasgow vielen we op met onze bijzondere fietsen. We zijn door verschillende tv-zenders uit het buitenland gefilmd en geïnterviewd. David heeft zelfs de klimaatmars op 6 november in Glasgow mee kunnen maken. Ilonka en ik gingen eerder terug en reisden met de fiets naar Newcastle en namen daar de veerboot terug naar IJmuiden waar we met een auto en aanhanger terugreisden naar Maastricht.”

Ben je positief over de maatregelen die in Glasgow besproken zijn?

“Wij gingen zonder verwachtingen naar Glasgow, vanuit onze eigen drive om mensen te inspireren, te informeren en te enthousiasmeren. Op verschillende plekken, zoals London, Oxford, Manchester en Strathaven, hield David TED-talkachtige voorstellingen met de titel: ‘The Sweet Spots for Sustainable Happiness’.


David gaf zijn toeschouwers op een luchtige manier informatie over wat je zelf kan doen om jouw impact te verlagen. Maar ook waarom sommige politieke systemen een daadkrachtig duurzaam beleid in de weg staan. Het is terecht om kritisch te zijn over de resultaten van het klimaatverdrag in Glasgow, maar elke stap is er weer een. Wij hebben de kans om onze stem te laten horen en een volksvertegenwoordiging te kiezen met de grootste kans op slagen van een duurzaam beleid.

Wat kunnen mensen nog meer doen voor het klimaat?

“We handelen vaak alleen vanuit een idee dat we duurzaam bezig zijn. Van belang is om te weten te komen of je idee klopt. Mij heeft het boek De verborgen Impact van Babette Porcelijn geholpen. Het boek neemt je mee in de ontdekkingstocht van Babette op weg naar een duurzamer leven. Minder fossiele brandstoffen gebruiken is natuurlijk prima, maar je kunt ook verborgen impact maken door eens goed te kijken naar alle spullen die je aanschaft. Minder spullen aanschaffen, kiezen voor spullen die meer lokaal geproduceerd worden, spullen die langer meegaan en die eenvoudig te repareren zijn. Daarmee kun je het verschil maken!”


Over het boek Eerste Hulp bij Klimaatverandering

De basis van het idee metbde fiets naar Glasgow te gaan vond zijn oorsprong in het boek “Eerste Hulp bij Klimaatverandering. Annabella Meijer beeldt met behulp van cartoons van klimaathelden in groene kleding met blauwe cape uit dat in iedereen een klimaatheld schuilgaat. Het is zaak de verborgen kwaliteiten, die bij iedereen anders kunnen zijn, aan te roepen en te gebruiken. Op de fiets droegen we de blauwe cape met een groene ‘L’ erop. We zitten immers allemaal nog in een leerproces (L) om een klimaatheld te worden. Het boek van Annabella Meijer is te koop via de website van Noël. Met de aankoop van het boek help je Noël en zijn medereizigers om de gemaakte kosten tijdens de reis wat te compenseren.

DE ROAD2GLASGOW…


…was e-biken door de regenachtige heuvels van Engeland en Schotland. In oktober.
… verkleed als superheld en doet klimaatimprovisatie op straat.
… wasnieuwe mensen ontmoeten en plezier maken.

hairvisit thuiskapper