06 mei Vergelijking SOLFIE II versus SOLFIE III
SOLFIE II en SOLFIE III; een vergelijking.
Het als hobby-project gestarte avontuur om voor een Babboe Carve Mountain een deksel te maken, kreeg, bij het idee om op het oppervlak van dit deksel een zonnepaneel te leggen, de werktitel SOLFIE mee. Vanwege natuurlijk het aanwezige woord ‘sol’ dat zon” betekent, maar ook als synoniem voor ‘vondst’of beter gezegd ‘oplossing’ (’to solve’). Kleine knipoog natuurlijk ook naar het populaire woord ‘selfie’, waarmee ook het zélf opwekken van de energie is gedekt. Tot slot vertegenwoordigen de laatste 3 letters natuurlijk ook de 3 eerste letters van het woord ‘fiets’.
Mijn ambitie was om een tegenhanger te worden van de ‘verre-van-fraaie’ zonnepanelenconstructies die verschillende techneuten al vóór mij op of aan een fiets haden gebouwd. Esthetiek moest toch ook gerealiseerd kunnen worden bij een (bak-) fiets met zonnepanelen. Dat was dan ook meteen de reden waarom ik enkel wilde werken met flexibele zonnepanelen. Hiermee kon er in ieder geval een gestroomlijnde vorm gemaakt worden. De SOLFIE I, met één zonnepaneel (van 100W), is eigenlijk nooit in gebruik gekomen omdat bij de berekeningen al snel duidelijk werd dat er tenminste 2 flexibele panelen nodig waren om de toename van het gewicht (deksel zelf, zonnepanelen, grotere accu, chargecontroller en spanningsomvormer) én het verlies van energie aan omvormingsapparatuur goed te maken.
Vandaar dat we in deze vergelijking uitgaan van de SOLFIE II en de SOLFIE III
SOLFIE II (gestart met bouwen in 2017, klaar in voorjaar 2018):
Met de SOLFIE II is gereden van voorjaar 2018 tot voorjaar 2019.
Met de SOLFIE III is gereden vanaf augustus 2020 tot heden.
SOLFIE II | SOLFIE III | |
---|---|---|
Materiaalkeuze deksel | Glasvezel-Polyester | Glasvezel-Epoxy |
Met mal gewerkt | Neen | Ja |
Aantal panelen | 2 | 3 |
Eigenschappen paneel | flexibel | flexibel |
Max Wp per paneel | 100 | 100 |
Totaal Wp | 200 | 300 |
Batterijkeuze | Litium Ion 12V 160 Ah | LiFePo4 36V 60Ah |
Potentiële Energie | 1920 Wh | 2160 Wh |
Gekozen Charger | Victron Solar Charger MPPT 30A | Genasun Solar Booster GVB-8 |
Spannings omvormer | Ja | Neen |
Type omvormer | Inverter ES 600-212 (12V-220V) | – |
Motor | 250 Watt | 250 Watt |
Totaal toegenomen gewicht incl batterij | 32 kg | 18 kg |
![]() SOLFIE II op de Groene Loper Maastricht. Foto credits: Aron Nijs |
||
Voor – en nadelen | ||
SOLFIE II | Voordelen | Nadelen |
Eigen accu kan gebruikt blijven worden | Niet laden en gebruik tegelijk. | |
Extra accu nodig om tijdens rijden bij te laden | ||
Verlies efficiency energie door omvorming van 12 V naar 220V en dan van 220V naar 36V. | ||
Originele acculader moet in de bak mee. | ||
Polyster is minder flexibel waardoor breekbaarder. | ||
Totale toegevoegde gewicht van invloed op efficienty | ||
Lade kwam net niet volledig los uit bak en te hoog opstaande rand waardoor schaduwval | ||
![]() SOLFIE III op Groene Loper Maastricht |
||
Voor – en nadelen | ||
SOLFIE III | Voordelen | Nadelen |
Laden en gebruik tegelijk. | ‘Dongel’ nodig om software te omzeilen | |
Geen extra accu nodig om tijdens rijden bij te laden | ||
Originele lader hoeft niet mee | ||
Epoxy deksel is lichter van gewicht | ||
Epoxy is flexibeler waardoor minder breekbaar | ||
Efficientere energie transitie door directe lading van panelen naar 36V gebruiksaccu. | ||
Eigen accu kán ook gebruikt blijven worden | ||
Grotere actie-radius | ||
Panelen volledig schaduwvrij van bak en rand |
SOLFIE III (gestart met bouwen in juli 2019, klaar in augustus 2020).
KLIK in het witte driehoekje in de afspeelbalk of in het witte veld erboven.
Filmcredits: Tim Wilmes.